Manipulacje w hipermarketach

Publikacja treści: 28-03-2012, Otagowane jako: hipermarket, strategia marketingowa, materiały

Chyba wszyscy co jakiś czas robimy zakupy w hipermarketach – zwykle cenimy sobie różnorodny asortyment i niższe ceny w tych sklepach. Ale czy wiemy także, że bardzo często w sklepach tego typu stajemy się ofiar wyrafinowanej manipulacji? W nowoczesnych hipermarketach strategia sprzedaży jest wypadkowa badań psychologicznych i strategii marketingowych. Aby towar lepiej się sprzedawał stosuje się specjalna kolorystykę wystroju wnętrz, puszcza się także określony rodzaj muzyki, który ma zachęcić do robienia zakupów. Jak wynika z ankiet, techniki manipulacyjne hipermarketów naprawdę przynoszą efekty. Mniej więcej 53% wszystkich kupionych produktów zakupujemy pod wpływem impulsu, nie planując tego wcześniej. Zazwyczaj tylko 30% zakupionych przez nas artykułów należy do produktów, które planowaliśmy kupić już wcześniej. Jak się okazuje, manipulacja klientami pozwala hipermarketom na zwiększenie swoich obrotów nawet o 300%, co, rzecz jasna, przekłada się na niebotyczne kwoty pieniężne.

Promocje

Publikacja treści: 29-03-2012, Otagowane jako: hipermarket, strategia marketingowa

Dość częstym sposobem na zwiększenie sprzedaży wybranych produktów jest promocja na nie – nic tak nie przyciąga klientów jak jakaś specjalna oferta, która obiecuje wielkie korzyści finansowe. Do promocji trzeba jednak podchodzić sceptycznie. Choć to niezgodne z prawem, bardzo często dzieje się tak, iż cena „promocyjna” jest taka sama jak cena regularna. Wystarczy jednak wielki napis „promocja”, by zachęcić ludzi do kupna danego produktu. Warto pomyśleć także, dlaczego właściwie dane promocje są organizowane. Przecież w interesie supermarketu wcale nie leży sprzedawanie danych produktów po ułamku ich ceny. Przeważnie w promocji spotkać możemy produkty, które zostały zamówione w byt dużej ilości lub też takie, którym kończy się termin przydatności do spożycia. Często też stosuje się promocje na produkty drogie. Dzięki temu hipermarket wyprzedaje droższy towar, ponieważ klientom wydaje się, że, kupując dany produkt po promocyjnej cenie, robią lepszy interes, niż gdyby zdecydowali się na tańszy, kupowany na co dzień towar.

Merchandising i ustawienie stoisk

Publikacja treści: 29-03-2012, Otagowane jako: hipermarket, koszty, towar

Mechandising, czyli określony sposób ustawienia produktów na półkach, ma ogromny wpływ na to, co ostatecznie klient kupi. Przede wszystkim stosowana jest prosta zasada – na wysokości oczu klienta ustawiane są droższe produkty, a niżej te w bardziej przystępnych cenach. Trick ten znany jest wszystkim, a mimo to ludzie ciągle się na niego nabierają. Kolejnym sposobem na zwiększeni obrotów sklepu jest ustawianie droższych produktów obok dóbr luksusowych z tej samej kategorii. W ten sposób droższy produkt stanie się w oczach klienta relatywnie tanim i zwiększy się prawdopodobieństwo, że właśnie on zostanie zakupiony. A jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o specjalne ustawienie stoisk? Nie jest przypadkowym posunięciem, że np., stoisko z pieczywem zawsze znajduje się daleko od wejścia. Dzięki temu, aby kupić chleb czy bułki, musimy przejść praktycznie przez cały sklep, co może zaowocować licznym zakupami pod wpływem impulsu. A przecież o to właśnie chodzi osobom odpowiedzialnym za rozstawienie poszczególnych stoisk.

Kolorystyka i muzyka

Publikacja treści: 30-03-2012, Otagowane jako: hipermarket, koszty, towar

Czy zastanawialiśmy się dlaczego wnętrza supermarketów utrzymane są zwykle w jasnych pastelowych kolorach i dlaczego stale słychać w tle muzykę? Nie jest to bynajmniej przypadek, obie kwestie wynikają z założeń sklepowego marketingu. Warto by np. zastanowić się, dlaczego napisy „promocja” są zwykle czerwone? Nie jest to bynajmniej przypadkowe działanie. Jak wykazały badania, czerwona barwa zachęca nas do nieprzemyślanych działań, a wiec także do szybkich zakupów bez zastanowienia. Póki co w naszym kraju jeszcze nie stosuje się tak skutecznej muzycznej „zachęty” jak w innych krajach, jednak warto wyjaśnić, w jaki sposób jeszcze supermarkety mogą zwiększyć swoje obroty. Jeśli muzyka ma przynieść wymierny efekt, powinna być ona dość wolna, wręcz usypiająca. Dzięki temu klient zostaje dłużej w sklepie. Podkład muzyczny powinien się jednocześnie cechować dość szybkim rytmem, co ma doprowadzić, podobnie jak wspomniana czerwona barwa, do szybszej decyzji o zakupie jakiegoś przedmiotu.




chwilówki chwilówki mezoterapia igłowa najlepszywybornadzis.blogspot.com

[1] 2     następna